İstanbul’un ‘yalnız’ turistleri

PAYLAŞ

Türkiye’de 17 Mayıs’tan itibaren kapanma süreci sona eriyor. Biz de yine olağana dönüş başlamadan evvel dünyanın ve Türkiye’nin en değerli turizm merkezleri ortasında yer alan İstanbul Sultanahmet’e gittik. Sabahın erken saatlerinde tarihi meydandaki yerimizi aldık. Daha evvel birçok sefer haber için geldiğimiz bölgede ‘tarihi bir sessizlik’ hakimdi.

Geçmişte de Türkiye turizmi, yaşanan olumsuz gelişmeler nedeniyle sıkıntı devirlerden geçmiş, turist sayıları düşmüş, Türkiye’nin en çok turist ağırlayan bölgelerinin başında gelen Sultanahmet’e gelen turist sayıları da azalmıştı. Lakin cumartesi günü ziyaret ettiğimiz tarihi bölgeyi birinci defa bu kadar sakin gördük. Koronavirüs nedeniyle turizm bölümünün yaşadığı güç durum net olarak aşikâr oluyordu.

GELİNLİKLİ FOTOĞRAF

Birinci olarak Topkapı Sarayı’na giriş yaptık. Öğle saatleri olmasına karşın rastgele bir sıra yoktu. Bölgeye gelen turistler rahatlıkla içeri girebiliyordu. İçeride kümeler halinde gelen turistler de vardı, ailesi ve arkadaşlarıyla olanlar da. Herkes fotoğraflar çekiyor, rehberlerden bilgi alıyordu. Dışarı çıktığımızda ise çok farklı bir imgeyle karşılaştık. Endonezya’dan gelen bir küme turistin ortasında gelinlikle poz veren biri de vardı. Kümesi getiren rehbere Türkiye’de düğün yapıp yapmadıklarını sorduk. Rehber daha evvel Endonezya’da evlendiklerini, burada fotoğraf çekimi yaptıklarını söyledi.

‘ESKİ GÜNLERE DÖNMELİYİZ’

Topkapı Sarayı’ndan çıktıktan sonra Ayasofya Cami’nin yakınlarındaki esnaf ile sohbet etme imkanı bulduk. Kestane satışı yapan bir esnaf, kapanma sürecinde işlerinin yüzde 90 azaldığını, bayram sonrasında işlerin toparlanmasını beklediğini söyledi. Tekrar Ayasofya yakınlarında hizmet veren kafeyi işleten İbrahim Besili de şunları söyledi: “Kapanma sürecinde işlerimiz bir oldukça azaldı. Gelen turist de kafelerde oturamadığı için işlerimiz bir oldukça düştü. Lakin açılmanın akabinde turist sayısında bir artış bekliyoruz. Yasakların sona ermesiyle gelirlerimiz de yükselecektir. Topkapı Sarayı’na giriş kuyruğu geçmişte kafemize kadar uzanırdı. Bugünlerin geri gelmesini bekliyoruz. Yurtdışında yaşayan Türk vatandaşlarının da gelmesiyle rahatlama olacaktır.”

GÜÇLÜ TURİSTİ ÇEKMELİYİZ

Halı ve ikramlık eşya satışı yapan bölge esnaflarından Ömer Karabağ ile de yaşadıkları durumu konuştuk. Türkiye turizminin en makûs devirlerinden birini yaşadığını söyleyen Karabağ, “Türkiye turizmi geçmişte de güç periyotlar yaşadı. 2019 ise çok düzgündü. Sonrasında korona süreci başladı. 2020 ve bu yıl çok berbat durumlar yaşamaya başladık. Şu an turist akışı var, açılma süreciyle birlikte de turist sayısı artacaktır.

Fakat geçmişte gelen ve para harcayan Batılı turistlerde büyük azalma var. Onlar 3-5 bin harcama yapardı. Bu devirde gelen Batılı turist sayısı çok az. Farklı ülkelerden gelen turistlerin de ortalama harcaması çok düşük. Konaklama dahil, 2-3 kalıp 1000 dolar harcayıp gidiyorlar. Bizim tekrar para harcayan turisti ülkemize çekmemiz gerekiyor” diye konuştu.

MEYDANDA TURİST YOĞUNLUĞU

HEM Ayasofya Cami’ni hem de Sultanhamet Cami’ni gören meydan bölgenin en kalabalık yerleri ortasındaydı. Geçmişte tarihi yerlere yakın orta sokaklarda dahi turistlerle karşılaşırdık. Artık ise o sokaklarda daha sakin görüntürler hakimdi. Meydanda olan turistler bol bol fotoğraf çekiyor, yürüyüş yapıyordu. Türk vatandaşı sayısı ise yasaklar nedeniyle bir oldukça azdı. Ayasofya Cami ve Sultanahmet Cami turistlerin en çok ilgi gösterdiği yerler ortasındaydı.

‘YERLİ TURİST DE BİZİM İÇİN ÖNEMLİ’

Bölgede müşahede yapmaya devam ettik. En büyük problem ise yeme-içme noktalarına oturmanın yasak olmasıydı. Bu kesimde faaliyet gösteren esnaflar, kapanma sürecinin sona ermesinin gerisinde restoranlara belirli sayılarda müşteri alınmasına müsaade verilmesini beklediklerini söyledi.

Müsaade verilmesi halinde turistlerin ilgisinin artacağına dikkat çeken esnaf, “Sadece yabancılar değil yerli turistlere de hizmet veriyoruz. Hadise sayılarının düşmesi ve aşılanmanın artmasıyla işlerimizin geçen yıla nazaran daha da artacağını iddia ediyoruz. Şayet virüs sürecini muvaffakiyetle atlatabilirsek İstanbul bir oldukça fazla turist ağırlayacaktır” tabirlerini kullandı.